Дошкільний навчальный заклад №3 м. Кременчук


Незабаром у дитячий садок

Проблема адаптації до умов дошкільного навчального закладу виникає у дитини будь-якого віку, коли вона вперше поступає до ясел або дитячого садка. Для такої дитини незвичне все: відсутність близьких, незнайомі дорослі, велика кількість дітей, новий розпорядок дня, нове приміщення тощо.

Змінені звичні умови життя вимагають від дитини перебудови раніше сформованого стереотипу поведінки. Як відомо, він формується вже з перших днів життя дитини в сім'ї і до 2-3 років стає досить усталеним. Така різка зміна звичних форм життя викликає, насамперед, нервово-психічне напруження, не завжди проходить без утруднень, а в деяких дітей супроводжується важкими емоційними переживаннями.

У дітей у період адаптації можуть порушуватися сон, апетит, настрій, інколи підвищується температура тіла. У деяких може простежуватися тимчасова втрата мовлення, порушуватися раніше набуті позитивні навички.

Як показують педагогічні та медичні дослідження, характер та тривалість адаптаційного періоду залежать від таких факторів, як:

  • вік дитини (найважче адаптуються до нових умов діти у віці 10-11 місяців до 2 років; після 2 років діти значно легше пристосовуються до нових умов життя);
  • стан здоров'я та рівень розвитку дитини (здорова, добре розвинена дитина значно легше переносить труднощі соціальної адаптації);
  • індивідуальні особливості дитини (значною мірою поведінка дитини залежить від типу нервової системи);
  • рівень натренованості адаптаційних механізмів (діти, які до дитячого садка неодноразово перебували в різних умовах життя, легше звикають до дитячого закладу);
  • досвід спілкування з дорослими та ровесниками (уміння позитивно ставитися до вимог дорослих та адекватно спілкуватися з іншими дітьми).

Практика свідчить, що значна частина педагогів та батьків, тобто людей, які здійснюють виховання дітей раннього віку, мають надто поверхові уявлення про адаптацію дитини до дитячого садка як про складний процес. Оптимізація загального стану дитини в цей період та керування її поведінкою потребує глибокого розуміння психофізіологічної суті адаптації, щоб уникнути неправильних виховних впливів як у сім'ї до моменту вступу дитини в дошкільний заклад, так і в початковий період її перебування в яслах. Наслідком неправильної педагогічної тактики є довготривале та болісне звикання малюка до нових умов життя.

Можливими причинами «важкої адаптації» можуть бути:

1. Несформованість у дитини позитивної установки на відвідування дитячого закладу.

Для того, щоб негативні емоції не стали перешкодою для дитини в період адаптації, важливо сформувати в неї позитивне очікування майбутніх змін. Часто батьки, відправивши дитину до дитячого садка, ставляться до неї зі співчуттям та з жалістю. Нерідко батьки залякують дитину: «Не будеш слухатися - віддам до дитячого садка». Це все негативно впливає на процес адаптації.

2. Несформованість навичок самообслуговування.

У деяких сім'ях дорослі досить довго ставляться до дитини як до маленької, не хочуть або не вміють помічати, що вона стає дорослішою, занадто опікуються нею, блокуючи тим самим розвиток самостійності. Такі діти, потрапляючи до дитячого садка, почуваються безпорадними та самотніми - вони не можуть самостійно одягатися, вмиватися, користуватися туалетом тощо.

3. Несформованість предметно-практичної діяльності в дитини.

Несформованість у дитини практичної взаємодії з близькими людьми негативно впливає також на взаємостосунки з іншими дорослими, передусім із вихователем. Діти, батьки яких мало уваги приділяли розвитку ситуативно-ділового спілкування, не вміють гратися іграшками, часто згадують про батьків, не вміють активно долучатися до колективних ігор, довго адаптуються до умов дитячого закладу.

4. Несформованість продуктивних форм спілкування з ровесниками.

Значних труднощів у період адаптації зазнають діти, які до відвідування дитячого садка мало спілкувалися з ровесниками. Починаючи відвідувати дитячий садок, така дитина насторожено та з недовірою ставиться до інших дітей, часто конфліктує з ними, ні з ким не ділиться своїми іграшками, забирає іграшки в інших, тому що не вміє попросити; якщо іграшка одна, вона не може зачекати, поки інший пограється нею.

5. Відсутність у дитини самостійних ігрових дій.

Довготривала змістовна гра відволікає малюків од думок про розлуку з близькими дорослими, сприяє більш швидкому звиканню до середовища, однак реальний рівень ігрових умінь дітей, що зводився до примітивних маніпуляцій з іграшками, не сприяє легкому входженню в нові умови.

6. Висока емоційність дитини в цей віковий період.

Необхідність розриву міцних зв'язків із близькими дорослими болісно переживається маленькою дитиною. Ця особливість яскраво виявляється в момент розлучення з батьками, які відчувають хвилювання та негативні емоції, коли вперше залишають малюка в яслах. Це неминуче веде до порушення емоційного стану дитини.

7. Значна невідповідність домашнього режиму режимові дитячого закладу.

У випадках, коли домашній режим і режим дитячого закладу кардинально відрізняються в часі та послідовності режимних моментів, дитина в період адаптації до нових умов життєдіяльності може відчувати психофізіологічний дискомфорт. Буває так: дитині пропонують поїсти, а вона не голодна; через деякий час у неї виникає почуття голоду і вона починає вередувати або майже засинає перед обідом, хоча перед цим, на прогулянці, плакала, тому що хотілося їсти.

8. Затримка формування емоційних зв'язків між дитиною та вихователем.

Відомо, що головна роль у період звикання дитини до нових мікросоціальних умов життя відводиться вихователю. На успішність адаптації впливають його інтенсивні педагогічні впливи з достатньо виразною емоційною забарвленістю. У випадках, коли емоційний контакт між дитиною та вихователем не встановлюється, виникає «важка адаптація», її причинами можуть бути: незнання вихователем індивідуально-психологічних особливостей дитини; намагання вихователя якнайшвидше адаптувати дитину до нового оточення; вихователь авторитарний, вимогливий та суворий, рідко усміхається та жартує, карає за будь-які порушення. Під час спілкування з таким вихователем дитина постійно напружена, боїться помилитися, не впевнена у своїх можливостях, замикається в собі, відмовляється виконувати вимоги і навіть відвідувати дитячий садок.






Гаряча новина
ШАНОВНІ БАТЬКИ! ПІДТРИМУЙТЕ ДИТИНУ ПІД ЧАС ПОВІТРЯНИХ ТРИВОГ: ЗАЛИШАЙТЕСЬ В УКРИТТІ, КОНТРОЛЮЙТЕ СВІЙ ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН, НЕ ЧИТАЙТЕ НОВИНИ ВГОЛОС, ВИКОНАЙТЕ ВПРАВИ, ЯКІ ВІДВОЛІКАЮТЬ І ЗАСПОКОЮЮТЬ, ВІДПОВІДАЙТЕ НА ЗАПИТАННЯ ДИТИНИ СПОКІЙНО!

Гаряча новина

ЗВІТИ ЗДО № 3 КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

ІНФОРМАЦІЯ ПРО НАДХОДЖЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ (код ЄДРПОУ платника - 23550370), ДЛЯ ПЕРЕГЛЯДУ ФІНАНСОВИХ ЗВІТІВ КРЕМЕНЧУЦЬКОГО ЗДО №3 ЗА 2022 РІК, ЗА ІІІ та ІV КВАРТАЛ 2023 НА ВКЛАДЦІ "ЗВІТИ" ВСТАНОВИТИ ПЕРІОД - 2022 рік, 2023 РІК

Звіт керівника за 2022 - 2023 навчальний рік

Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Кременчуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників

ДЕПАРТАМЕНТ У СПРАВАХ СІМЕЙ ТА ДІТЕЙ КРЕМЕНЧУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КРЕМЕНЧУЦЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛА Страда Україна. Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації

БЛАГОПОЛУЧЧЯ ДІТЕЙ.УКРАЇНСЬКИЙ ФОНД.ДІТЯМ ШКОЛА БЕЗПЕКИ

Лічильник відвідувань

Рейтинг@Mail.ru